Strona www używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk, logowania do strony. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Ustawienia te można zmienić w ustawieniach przeglądarki internetowych. Korzystając z tej witryny wyrażasz zgodę na używanie cookies. Więcej informacji na stronie: https://www.agatravel.com.pl/polityka_prywatnosci,strona480.html

LATO 2024 CHORWACJA - OFERTA ›› Przydatne informacje dla wyjeżdżających do Chorwacji


 

DOKUMENTY PODRÓŻNE:

Przy wjeździe do Chorwacji wymagany jest paszport lub inny dokument tożsamości uznany za obowiązujący na podstawie umów międzynarodowych (dowód osobisty). W Chorwacji można przebywać bez wizy pobytowej, w celach turystycznych do 90 dni w ciągu 6 miesięcy. Dokument tożsamościu musi być ważny dłużej niż czas dozwolonego pobytu w tym kraju (czyli dłużej niż 3 miesiące).

DZIECI muszą posiadać również własny dokument tożsamości (paszport lub dowód). Osoba przyjeżdżająca z małoletnim dzieckiem, nie będąca jego prawnym opiekunem, powinna posiadać przy sobie uwiarygodnione pełnomocnictwo do sprawowania opieki, wraz z adresem i numerem telefonu prawnego opiekuna, sporządzone najlepiej w języku chorwackim lub angielskim.

 OPIEKA MEDYCZNA:

Szpitale i kliniki znajdują się we wszystkich większych miastach, zaś w mniejszych miejscowościach pierwszą pomoc można otrzymać w przychodniach, przy których działają pogotowia ratunkowe czynne 24 h na dobę. Turyści zagraniczni nie ponoszą kosztów świadczonych usług medycznych, jeżeli pomiędzy Chorwacją a krajem, z którego przyjeżdżają podpisana została umowa o ubezpieczeniu zdrowotnym. Polska jest w gronie państw, które podpisały z Chorwacją umowę o ubezpieczeniu zdrowotnym (w 1956 r.), ponadto od 1 lipca 2013 roku Chorwacja jest członkiem UE, stąd Polscy turyści przyjmowani są w państwowych instytucjach medycznych na terenie Republiki Chorwackiej za okazaniem EUROPEJSKIEJ KARTY UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO  ( wydawanej bezpłatnie przez NFZ w Polsce ) i mają prawo do bezpłatnej opieki medycznej w razie nagłych wypadków. We wszelkich pozostałych sytuacjach konieczne jest dodatkowe ubezpieczenie od kosztów leczenia, inaczej będziecie Państwo zmuszeni pokryć wysokie koszty leczenia z własnej kieszeni.

 WALUTA:

Jednostką monetarną w Chorwacji od roku 1991 jest KUNA (Kn, HRK), 1 kuna=100 lip. Waluty obce ( w tym również złotówki ) można wymieniać we wszystkich bankach, kantorach (mjenjačnica), urzędach pocztowych, agencjach turystycznych i hotelach.                                KURSY WALUT:  1 PLN ~ 1,7 kN ;  1 EURO ~ 7,5 KN

Uwaga : Podróżując po krajach UE z gotówką w wysokości 10 000 Euro lub większą albo równowartością tej kwoty w innej walucie należy ten fakt zgłosić organom celnym.

 

          PRAKTYCZNE RADY , INFORMACJE  i ZALECENIA:      

  • Cudzoziemcy mogą realizować płatności kartami kredytowymi lub płatniczymi a także czekami podróżnymi w większości znanych banków i agencji turystycznych. Euroczeki i czeki bankowe należy wymieniać na kuny. Zagraniczne waluty można wymieniać na kuny w bankach, na poczcie oraz licznych punktach wymiany (mjenjačnica), a niewykorzystane kuny można wymienić na inną walutę. Banki są czynne w dni robocze w godz. 9.00-19.00, w soboty do godz. 13.00. Banki dyżurne w większych miastach czynne są także w niedzielę.
  • Chorwackie prawo obliguje sprzedawcę lub usługodawcę do wystawienia rachunku, a klienta do odebrania go. Rachunek należy mieć przy sobie w momencie opuszczania obiektu, w którym dokonaliśmy zapłaty. Nieodebranie rachunku za zakupiony towar lub usługę jest karane mandatem wystawianym przez inspektorów służby skarbowej.
  • Nurkowanie dozwolone jest jedynie w wyznaczonych akwenach bądź z wykupionym zezwoleniem na nurkowanie poza nimi. W parkach narodowych nurkowanie bez specjalnego zezwolenia chorwackiego ministerstwa ochrony środowiska jest niedozwolone.
  • Użytkownicy jachtów, żaglówek i łodzi motorowych powinni przed podjęciem żeglugi skontaktować się z najbliższym kapitanatem portu (lučka kapetanija) w celu wniesienia obowiązkowych opłat, przedstawienia listy załogi itp. (zwolnione są kajaki, rowery wodne oraz jednostki poniżej 3 m długości z silnikiem do 5 kW mocy). Przewóz pasażerów niezgodnie z określonymi limitami lub innymi przepisami na jachtach i łodziach motorowych traktowany jest rygorystycznie i grozi nawet przepadkiem łodzi na rzecz skarbu państwa.
  • Przestrzega się przed pochopnym korzystaniem z pozornie atrakcyjnych (bardzo tanich) ofert pośredników turystycznych, ze względu na ryzyko oszustwa. Zalecana jest także ostrożność przy korzystaniu z ofert turystycznych zamieszczanych na stronach internetowych przez właścicieli apartamentów w Chorwacji. Wycofanie wpłaconej zaliczki w przypadku zmiany okresu pobytu (np. jego skrócenia), czy w związku z nieodpowiednim standardem miejsca zakwaterowania może okazać się niemożliwe.
  • Nie wolno wydobywać muszli żywych mięczaków z dna morskiego.
  • W upalne dni nie wolno dopuścić do pozostawania osób - zwłaszcza dzieci - w samochodach na postoju dłużej, niż to jest niezbędne. Zbyt długie przebywanie w nagrzanym pojeździe może zagrażać zdrowiu i życiu!
  • Patrole polskiej Policji w Dalmacji . W okresie sezonu turystycznego nad Wybrzeżem Adriatyku, w ramach projektu "Bezpieczny sezon turystyczny", służbę pełnią polscy policjanci. Wspólnie z miejscowymi funkcjonariuszami, w ramach patrolu międzynarodowego uczestniczą w patrolowaniu plaż, ulic miasta oraz dróg w okolicach Zadaru i Trogiru. Polscy policjanci wpływają pozytywnie na właściwe postępowanie miejscowej policji w sytuacjach kolizyjnych z udziałem obywateli RP.

           PLACÓWKI DYPLOMATYCZNE:

          Przebywając  na terenie Chorwacji, jesteśmy pod opieką

         AMBASADY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Krležin gvozd 3, 10000 Zagreb

tel. (00385-1) 48-99-444

fax (00385-1) 483-45-77

e-mail: ambasada-polska@zg.htnet.h

 

POTRZEBUJĘ POMOCY

  • W sytuacjach nagłych zagrożenia życia lub zdrowia wymagających natychmiastowej interwencji urzędu konsularnego na rzecz obywateli polskich poza godzinami pracy urzędu prosimy o kontakt  na TELEFON ALARMOWY AMBASADY RP W ZAGRZEBIU (00-385) 98-359-796
  • Konsul nie udziela informacji, w sprawach, które nie wymagają natychmiastowej pomocy i mogą być udzielone w godzinach pracy urzędu (np. paszportowe, wizowe, prawne itp.)
  • TELEFONY DYŻURNE HR:     centrum dyżurne  112  •   policja  192 • straż pożarna  193    •    pogotowie  194    •   pomoc drogowa   1987